Drótkötelek a Moldva fölött: siklóval kötnek össze három prágai városrészt

2021. november 12.

Építészeti tervpályázatot írnak ki a cseh fővárosban egy új sikló megépítésére – jelentette be a prágai tömegközlekedési vállalat. A Moldva fölötti közlekedési kapcsolattal jelentős kerülőket lehet megtakarítani – és mellesleg gyönyörű kilátás nyílik a városra. A drótkötélpályák a tömegközlekedési hálózat részévé válnak, megkönnyítve a polgárok ingázását.

 

Az új sikló körülbelül 2,3 kilométeres távolságot tesz meg és Prága 6. és 8. kerületét, egészen pontosan Podbaba, Troja, and Bohnice városrészeket köti össze. A két közeli kerület jelenleg csak jelentős kerülővel, mintegy 40 perces úttal, a városközpont érintésével lehet egymás felől megközelíteni. Mondani sem kell, ez nemcsak elpazarolt időt jelent a lakosok és az ide látogatók számára, de szén-dioxid-kibocsátásban is mérhető hatása van.

A város északi részén, a Moldva kanyarulatának közelében található kerületek jelenleg nincsenek elkényeztetve, már ami a tömegközlekedési kapcsolatokat illeti. Podbaba és Bohnice viszonylag sűrűn lakott, városias területek, míg a köztük található Troja elsősorban szabadidős-rekreációs területként ismert. Mindössze 1922 óta tartozik a fővároshoz, lakossága alig 1200 fő, azonban itt található a Troja-kastély, a prágai állatkert és a város botanikus kertje is, festői szőlőhegyei szintén sokakat csábítanak sétára.

Prága, Troja

 

A tömegközlekedési rendszer része lesz

A Dopravní podnik hlavního města Prahy – talán egyszerűbb, ha a DPP rövidítésnél maradunk – három állomást és öt tartóoszlopot kíván építtetni, melyek megtervezésére most pályázatot írt ki. A felépülő állomások a jelenlegi villamos- és buszmegállók rendszerébe illeszkednek, egyszerűvé téve az átszállást.

A prágai városi tanács tavaly augusztusban hagyta jóvá a Podbaba-Troja-Bohnice közti kötélpálya terveit. Ezt követően a DPP konzultációkat folytatott két kötélpálya-gyártóval (a Doppelmayr és a Leitner nevű cégekkel) a fent említett tervek ellenőrzése és a projekt költségeinek becslése érdekében. A teljes projekt költsége a hírek szerint meghaladja a 2 milliárd cseh koronát (közel 29 milliárd forintot).

DPP drótkötélpálya

A DPP egy Facebook-bejegyzésben osztott meg illusztrációkat arról, hogyan nézhet ki a kötélpálya és a drótkötélpályák. A képeket Adam Scheinherr, Prága alpolgármestere is kommentálta, hangsúlyozva, hogy azok nem azt illusztrálják, nem a jövőbeni kötélpályák kinézetét illusztrálják, csak azt, hogyan fognak működni. A hivatalos terveket 2022-ben mutatják be a nyilvánosságnak, mivel az építészeti pályázat nyerteseit január végén választják ki és hirdetik ki.

Prága a tömegközlekedés fejlesztésével, de alternatív módon is igyekszik mérsékelni a levegőszennyezést és a szén-dioxid-kibocsátását. Nemrégiben jelentették be a negyedik, D jelű metróvonal építését, ami a jelenleg 65,5 kilométer hosszú metróvonalat további 10,5 kilométerrel hosszabbítja meg, minden egyes nap utasok ezreit szállítva.

Dpp drótkötélpálya

A fejlesztések a biciklis infrastruktúrát is érintik, mivel a városban rövid idő alatt intenzíven nőtt a biciklihasználat aránya, amelyet a város igyekszik is kihasználni. Csak idén 21 kilométerrel hosszabbítják meg a bicikliút-hálózatot, egy új gyalogoshidat építenek a Moldva folyó fölé, a futárok számára több elektromoskerékpár-állomást hoznak létre, az iskolák mellé pedig új tárolókat és támasztókat telepítenek, hogy ezzel is ösztönözzék az egészséges biciklihasználatot.

 

Fotók: Getty Images, DPP / Facebook