HU | EN
MENÜ

Ez a magyar cég reformálhatja meg azt, amit a kukásautókról gondolunk

2021. December 23.

A kukásautók maguk is rengeteg szemetet termelnek – még ha ez nem is feltétlenül látható. Az ilyen nehézgépjárművek ugyanis rengeteg üzemanyagot fogyasztanak, ami jelenleg gázolajat jelent. Egy magyar vállalkozás, a debreceni Electromega arra vállalkozott, hogy több innovációt is beépítve teljesen elektromos meghajtású kukásautókat gyártson. A rendszert már jelenleg is több város használja, és nagyon kedvezőek a tapasztalatok. A vállalkozást vezető Kőszegi Dániel a Kék Bolygó podcast vendége volt.

 

Az Electromega Kft. története 2009-ben egy családi cég alapításával indult, amely 2014-ben elkezdte az elektromos kukásautók gyártását. Az alapító nevével fonódik össze az az úgynevezett elektromos hajtáslánc is, amit a Debreceni Egyetem kutatóival fejlesztett tovább – vezette fel szokásos műsorát Áder János köztársasági elnök. Majd azt a kérdést tette fel vendégének, hogy a kukásautók esetében miként jutottak el az ötlettől a megvalósításig?

Az alapító-tulajdonos válaszában elmondta, hogy a közös munka eredményeképp már több szabadalommal is rendelkeznek, többek között a vezérlés és a meghajtás területén. A kocsiban nincs robbanómotor, sebességváltó és kuplung. A fejlesztés során a nagy össztömegű járművekre fókuszáltak, ami természetesen nem csak kukásautó lehet, hanem bármi más is, például kistehergépjármű vagy épp daru is.

A fejlesztés azért is alapvető fontosságú, mert a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás az elmúlt 20–30 évben az EU területén, így Magyarországon is jelentősen nőtt – emlékeztetett Áder János. A kukásautó kibocsátása számítások szerint átlagosan tizenöt személyautó kibocsátásának felel meg. Ennek oka, hogy legalább tíz tonna szemetet visz magával és naponta 300–500 alkalommal megáll és elindul, ami a dízelmotoroknak köszönhetően komoly szennyezéssel jár.

Az új fejlesztésű kukásautó egy teljes műszakot végig tud dolgozni egy töltéssel, ami a magyar kukásautók esetében átlagosan 67 kilométer megtételét jelenti, de van tartalék is az autóban, mivel munka közben 90 kilométer megtételére képes. Normál közlekedésben ez 150 kilométert jelent, de sok energiát vesz igénybe a szemét sűrítése is. A műszak végeztével megkezdik a töltést, és a gép reggelre készen áll az újabb műszakra. A töltésben a lassú töltést preferálják, mert így számítások szerint 8–10 évig működőképes marad az akkumulátorcsomag.

Az elektromos kukásautó ára a hagyományosnak közel a duplája. Viszont a megtérülése hat és nyolc év körül van” – mondta Kőszegi Dániel. Ennek oka részben az, hogy a felhasznált elektromos energia ára a jelenlegi szinten mindössze a tizede a dízelének. „Már külföldön is voltak tesztelni a kocsijainkat, és elcsodálkoztak a felhasználók, hogy tíz euróból valóban egy komplett műszakra föl lehetett tölteni.”

A másik fontos tényező, hogy a járművek szervízdíja lényegesen kedvezőbb a dízeles járművekhez képest. Ezekben ugyanis a csúsztatott kuplungos indulás miatt kifejezetten gyakran kell alkatrészeket cserélni, és egy ilyen autó esetében a számla bizony nagyon magasra rúg. „Az elektromotor számára teljesen mindegy, hogy hány százszor áll meg egy nap” – mondta Kőszegi Dániel. Ilyen szempontból igaz a népi bölcsesség, mely szerint hosszú távon a drágább az olcsóbb – tette hozzá Áder János.

A járművekkel a nagyközönség is megismerkedhetett anélkül, hogy Hajdú-Bihar megyébe utazott volna, hiszen a kukásautók közül egy a Planet Budapest Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozó eseményén kiállítva szerepelt, egy másik jármű pedig a rendezvény során keletkező hulladék elszállításában segédkezett.

A teljes adás itt hallgatható meg.

 

Borítókép: Electromega