HU | EN
MENÜ

Ez a német szupermarket megmutatja, milyen lehet a vásárlás jövője

2021. July 09.

A Rewe Group legújabb üzlete vasbeton helyett fából épült, és bazsalikomot termesztenek a tetején. Sőt, az épület alatt egy akvapóniás rendszert is kialakítottak, így a friss halat sem kell messziről odaszállítani, a hűtőpultig mindössze néhány métert tesznek meg.

 

Indonéz templomnak néz ki, de nem az. Beton és acél helyett nagyrészt fából épült föl a német áruházlánc legújabb egysége 1500 négyzetméter alapterületen, a Hessen szövetségi tartományban található Wiesbaden-Erbenheimban. A faoszlopok egy átriumot fognak közre, ezzel egyfajta piactér-hangulat megteremtése volt az építészek célja.

A vásárlók feje fölött hidropóniás rendszerű fűszernövény-kertészet kapott helyet, így nem kell attól tartani, hogy a környékbeli pizzasütők bazsalikom nélkül maradnának. Az itt megtermelt friss fűszernövényeket nemcsak helyben lehet megvásárolni, hanem a hálózat más boltjaiban is a régión belül. A kertészet kapacitása egyébként meglepően nagy, évente akár 800 ezer cserép bazsalikomot is megtermelhetnek itt, és csak a környezetbarát csomagolóanyagok révén évi 12 tonnával kevesebb műanyagot használnak fel.

A pincében 13 darab akvapóniás medencét alakítottak ki, amelyben évente akár 20 ezer sügért is felnevelhetnek. A számítások szerint ez havonta egy tonna friss halat jelent. A medencékben keringetett, folyamatosan szűrt víz táplálja a fűszernövényeket. A friss halat szintén helyben, illetve más boltokban is meg lehet vásárolni. „Ami egy élelmiszer-tesztlaboratóriumnak hangzik, az egy fenntartható szupermarket koncepció része” – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Az épület szerkezetébe összesen 1100 köbméter faanyagot építettek be. Az áruházlánc szerint a hazai, tűlevelű fajtákból származó faanyag a lehető legjobb választás. A felhasznált mennyiség – a számítások szerint – 30 év alatt újratermelődik az erdőkben, és így a légkörbe 700 tonna szén-dioxiddal kevesebb kerül.

Az épület oldalait a keleti és a nyugati oldalon megnyitották, így az üzlet az üveghomlokzatokon keresztül egész nap megfelelő megvilágítást kap. Az épületet egyébként intelligens hűtés- és fűtéstechnikával szerelték fel, az áramot pedig teljesen megújuló forrásból nyerik.

Az üzleten kívül is figyeltek a környezetre. A parkolót például kör alakúra építették, hogy ezzel csökkentsék a lezárt területeket, a kerékpárok számára pedig 30 helyet alakítottak ki. Aszfalt helyett vízáteresztő burkolatokat is használtak, így az esővíz a térkő között leszivárog a kavicságyba, a rovarok számára pedig zöld területeket alakítottak ki.

Az épület terveit Friederich Ludewig építész, illetve az általa vezetett londoni Acme építésziroda készítette el. Az építész szerint a szupermarketek jövője olyan lesz, mint amit az erbenheimi lakónegyedben megvalósítottak. A vásárlók a friss termékeket keresik, és a heti egyszeri, autós nagybevásárlás helyett hetente többször is eljönnek majd gyalog vagy biciklivel.

A Hessenschau videoriportja alapján a boltot a vásárlók is hamar megkedvelték.

 

Borítókép: Jürgen Arlt