Itt a szuperautó Szlovákiából, ami valóban zéróemissziós

2021. november 24.

Hidrogénnel megy és egy gramm nem sok, annyi káros anyagot sem bocsát ki. A motor a Kassai Műszaki Egyetem kutatóinak munkája.

 

Szlovákia egy nem mindennapi kiállítási tárgyat villantott a dubaji világkiállításon: egy üzemanyagcellás szuperautót mutattak be, amit a Kassai Műszaki Egyetem és az elsősorban autóipari alkatrészgyártásban utazó Matador-csoport közösen fejlesztett és épített.

Az MH2 fantázianevű, 600 lóerős sportkocsi 4 másodperc alatt gyorsul százra, csúcssebessége pedig 250 kilométer/óra. Ez első pillantásra nem tűnik ugyan soknak, sőt a hasonló külsejű autók esetében ez kimondottan alacsony végsebességnek mondható, de mivel az MH2 nem benzinnel, hanem hidrogénnel megy, ezáltal pedig teljesen zéróemissziós, ezt az apró elmaradást talán senki sem rója fel neki.

Az autó különlegessége, hogy a saját tervezésű és gyártású üzemanyagcellák 10 és 25 bar közötti nyomáson tartják a hidrogént, szemben az ilyen járművek esetében átlagos 350 és 700 barral. Ez azt jelenti, hogy a szlovák mérnökök megoldották az üzemanyagcellás személyautók egyik legnagyobb problémáját, miszerint sok gázt kell nagy nyomáson tárolniuk, ami miatt robbanásveszélyesek karambol esetén.

MH2

Ehhez speciális ötvözeteket és egyéni hőkezelési eljárást fejlesztettek, és a technológiát szabadalmaztatták is. Egy feltöltéssel az MH2 hozzávetőlegesen 600 kilométert tehet meg, ami a jobb elektromos autók szintjére emeli.

Mindemellett a külalak fontosságáról sem feledkeztek meg a mérnökök. Az autó vezető formatervezője, a korábban a Ferrarinál is dolgozó Branislav Maukš azt mondta, hogy mivel az autó hidrogénnel megy, amit vízből nyernek ki, ezért a víz adta az MH2 formatervezésének alapját is. „Felülről szemlélve az autó esőcsepp alakú. Ezáltal az MH2 formája nagyon aerodinamikus és erős, olyan, mint egy sportoló, aki épp versenyre készül.”

A hidrogéncellás meghajtással kapcsolatban általános nézet, hogy inkább a nagyobb, elsősorban teherszállításra alkalmas járművek körében fognak elterjedni. A személyautók esetében egyelőre mind az infrastruktúra, mind az akkumulátorok az elektromos típusoknak kedveznek – nem beszélve a már említett biztonsági aggodalmakról.

MH2

Ugyanakkor Szlovákia bízik a hidrogéntechnológia fejlődésében: a szlovák BCF Energy az elkövetkezendő években több mint negyven hidrogénkutat tervez telepíteni országszerte, sőt a cég olyan gyárak építését tűzte ki célul, amelyek naponta négytonnányi tiszta hidrogént állítanak majd elő. Becslések szerint a beruházás értéke meghaladja a 110 millió eurót.

Ami az MH2-t illeti, nem valószínű, hogy egyhamar ilyen autót vehetünk majd bármelyik szlovákiai szalonban. A projekt lényege sokkal inkább a technológiai fejlesztések demonstrálása – azok a megoldások, amelyek ennek az autónak a megépítéséhez kellenek, iparági szinten sokáig felhasználhatók maradnak.

 

Illusztráció: Matador Group / Facebook