Legtöbbször munkában vagy otthon töltjük az elektromos autókat, ez pedig fenntarthatatlan

2021. november 04.

Egy szlovén e-mobilitási cég szerint az elektromos autók tulajdonosai csak akkor vesznek igénybe nyilvános töltőállomásokat, ha nagyobb utak miatt szükségük van rájuk. Okos töltőállomásaik segítenének a problémán.

 

Az elektromos autók egyre fontosabb eszközei lesznek a klímaváltozás elleni harcnak. Mivel ez a technológia jelenleg a legelterjedtebb és leginkább támogatott a nem-fosszilis üzemanyagot használó járművek között, fontos kérdéssé válik a feltöltéshez szükséges energia forrása, hiszen, ha otthon töltjük a kocsit, miközben vacsorázunk, jó eséllyel szénerőműben előállított feszültséggel pumpáljuk tele az autó aksiját. Nem véletlen, hogy maga Bill Gates is propagálja az ilyesfajta beruházásokat.

Erre nyújtana megoldást a szlovén Etrel nevű cég, ami okos töltőállomásokat gyárt, akár ipari, akár otthoni felhasználásra. Ezek a berendezések webes felületen (vagy appon) át vezérelhetők, működésüket pedig mesterséges intelligencia hangolja össze a hálózatba kapcsolt többi eszköz energiaigényével. Sőt, a forrásokat is kielemzi a gép, így amennyiben lehetséges, a legközelebbi áramfejlesztőből nyert energiát használja fel – és mindig előtérbe helyezi a megújuló források – például a vízerőművek – által termelt áramot.

Abban hiszünk, hogy a jövőben elsősorban akkumulátoros személyautókat használunk majd, a hidrogén a hajóknak és a nehéz szállítmányozó gépeknek lesz inkább megoldás” – mondta Rok Poteko, a cég szoftverrészlegének és értékesítési üzletágának feje egy interjúban. A szakember szerint jelenleg az a trend, hogy az elektromos autók tulajdonosai a töltések 90 százalékát otthonukban vagy a munkahelyükön intézik, ahol nem feltétlenül épült ki fenntartható, vagy akár energiahatékonyságra törekvő rendszer.

e-car

Poteko szerint az autósok szinte csak akkor vesznek igénybe nyilvános töltőállomásokat, amikor nagyobb utak miatt szükségük van rájuk, noha 400 levezetett kilométer után még benzines autóval sem árt megállni egy félórás pihenőre. A cégnél úgy látják, a nagy áttörés 2025-ben lesz, ekkor fog a közlekedési ipar olyan mértékben az elektromos autók felé billenni, hogy a szükséges infrastruktúra kiépítése is kiemelten fontos lesz a legnagyobb megavállalatoknak.

Az Etrelnél úgy számolnak, hogy addigra az elektromos autók aránya akkora lesz, hogy hatványozottan befolyásolja majd az országok energiatermelését. Vagyis: szükséges lesz olyan okos töltőállomásokra, amelyek gondoskodnak a megfelelő áramellátásról.

A hálózatok a mostaninál sokkal inkább ki lesznek téve a terhelésmenedzsment problémáinak (azaz adott helyen – például a bevásárlóközpontoknál - nagyon megugrik majd a fogyasztás), és a sofőröknek is rugalmasnak (nem inkább türelmesnek?) kell lenniük a hirtelen fellépő energiaigény kiszolgálásakor. Poteko szerint az éjszakai töltés már most dívik, ilyenkor kevesebb fogyasztó megy és ezt a jövőben is ki lehet használni.

Az Etrel által pedzegetett gondolat egyébként nem új. 2021 első felében az előző évhez képest 168 százalékkal ugrottak meg az elektromos autók eladásai, 2028-ra pedig már nem csak hogy nem lesz árkülönbség az azonos teljesítményű, fosszilis üzemanyagot használó modellek és az elektromos autók között, de utóbbiak akár még olcsóbbak is lehetnek (ha másért nem, hát a különböző országok ösztönző programjai - alacsonyabb adók vagy ingyen áram – miatt.). A helyi áramfejlesztőket viszont nem több millió autó kiszolgálására tervezték, mi több, ennek a rendszernek szociális oldala is van.

Az Egyesült Királyságban például cirka hétmillió olyan háztartás van, ahol nincs saját parkoló, az autó az utcán áll – ezeken a helyeken esély sincs saját töltőállomás kiépítésére, szóval csak az ország határain belül 750 ezer olyan utcai töltő kellene, amivel a lakosság legalább heti egyszer fel tudja tölteni az akkumulátort.

 

Fotók: Getty Images