Prága biciklisfutár-állomása Európa egyik legfenntarthatóbb projektje

2021. augusztus 25.

Tavaly november közepén nyílt meg az a prágai elektromoskerékpár-állomás, ami mindössze néhány hónap alatt önfenntartóvá vált, és a projekt révén már több tízezer kilométernyi üzemanyagot spóroltak meg. Az ötlet az egész kontinensen felkeltette a városok figyelmét, és a rendszer olyan sikeresen működik, hogy hamarosan a cseh főváros egy újabb kerületében terjeszkedik.

 

A rendszer működése kimondottan egyszerű: reggel öt és hét között megérkeznek a teherautók, lepakolják a rakományt az állomás konténereibe, majd jönnek az elektromos biciklit hajtó futárok, felmarkolják a csomagjaikat és tovasuhannak a városi címek felé. Ezáltal a furgonok nem mennek annyit, következésképpen nem is szennyeznek annyira, mint általában.

A Florenc városrészben található Depot.Bike ötlete a hivatalos weboldal szerint a koronavírus-járvány idején fogalmazódott meg. A hatóságok lezárták a város fontosabb közlekedési csomópontjait, a rendelések száma azonban egyre csak nőtt, így szükségessé vált egy helytakarékos, gyors eljárásrend, ami ráadásul fenntartható is, hisz a kerékpárok nem szennyezik a környezetet, de még az aksis biciklik is jóval kevesebb károsanyag-kibocsátásért felelősek az élettartamuk során, mint a közlekedő furgonok írja az Expats.cz.

A kezdeményezéshez csatlakozott a DHL Express, a Dachser, a PPL, a DPD, a GLS, a MessengerCZ és a Rohlík.cz is. (Ez utóbbi Csehország legnagyobb kiszállítós üzletlánca, a régióban több országban, így Magyarországon is jelen vannak, itthon Kifli.hu néven). Jövőre további négy szereplő száll be, a városháza által indított projekt pedig mindössze négy hónap alatt teljesítette az elvárt eredményeket, azóta önfenntartóan üzemel.

Szeptemberben újabb állomást létesítünk, ezúttal Andělben” – mondta Prága polgármester-helyettese, Adam Scheinherr. „Prágai tapasztalataink azt mutatják, hogy a városokba telepített állomások hozzájárulnak az áramvonalasabb logisztikához, a csomagok ugyanis a lehető legrövidebb útvonalon érkeznek meg a címekre.”

Forrás: Depot.Bike

Az állomáson eddig több mint ötvenezer csomag fordult meg, a futárok pedig 23 ezer kilométernél is többet tekertek, azaz ennyit spóroltak meg a teherautóknak. Hogy mindez elég lesz-e az első díj elnyerésére, októberben derül ki – de akár nyer a Depot.Bike, akár nem, a kerekező futárok Prágával maradnak.

Az Anděl városrészben megvalósítandó állomás kétszer akkora lesz, mint a florenci, ami harminc hellyel rendelkező korábbi magánparkoló helyén létesült. Az állomás egyébként több mint sima felvevőpont: fűtött helyiségek, konyha, zuhanyzó és töltőállomás is tartozik hozzájuk, így az oda-vissza ingázó futárok életét is megkönnyíti.

A biciklidepók ötlete persze egyáltalán nem új: ez az úgynevezett „utolsó mérföldes” kiszállítási terv bőven 20. századi találmány, de a klímaváltozás miatt csak az utóbbi pár évtizedben került igazán előtérbe.

Forrás: Depot.Bike

Többek közt Oszlóban, Montreálban és Berlinben is léteznek olyan cégek, amik környezetbarát „utolsókilométeres” kiszállítást kínálnak, sőt a budapesti ViddL nevű startup is ide sorolható.

A prágai ötletben az jelenti a pluszt, hogy egyrészt városatyák állnak mögötte, másrészt több szolgáltatót is becsatornáznak, amelyeknek egyébként üzletileg is érdeke, hogy kevesebbet menjenek a teherautók: az Európai Bizottság jelentései szerint a teljes uniós GDP 1 százaléka, azaz cirka 100 milliárd euró folyik ki a zsebekből a forgalmi akadályok következtében.

 

Borítókép: Getty Images