HU | EN
MENÜ

Szép, tiszta, kompakt. Sikeresen mutatkozott be a világ első elektromos városi kamionja

2021. July 02.

A Volta Zero a világ első 16 tonnás, kifejezetten városi logisztikára tervezett teherszállítója, amelyet kizárólag elektromos hajtás mozgat. A svéd startup termékét már több európai városban is bemutatták és tesztelik.

 

A nagyvárosok levegője az ipari forradalom óta szennyezett. A légszennyezés még a fejllettnek számító nagyvárosokban is tízezrek életét követeli évente. Ezért is fontos, hogy a városok gyorsan megoldást találjanak erre a problémára – többek között úgy, hogy a legnagyobb szennyezőket kivonják a forgalomból.

A fenti kérdésre kínálhat választ egy svéd startup, amely francia, olasz és spanyol városok után Münchenben és Frankfurtban is bemutatta új járműveit. A stockholmi cég ezzel fontos mérföldkőhöz érkezett, hiszen a kamionok prototípusát tavaly szeptemberben mutatták be, és közülük az elsők akár már az idei év végén is munkába állhatnak.

A járműveket úgy tervezték meg, hogy alkalmazkodni tudjanak a szűkebb belvárosi utcákhoz és a kisebb fordulókhoz is. A vezetőfülke üvegházhoz hasonlít és 220 fokos szögben kilátni belőle, a visszapillantó tükrök helyére kamerákat szereltek, centiméterekkel csökkentve a szélességet, ami könnyíti a kanyarodást a szűk helyeken. A kamionok tervezésekor külön szempont volt a gyalogosbiztonság is, amit szintén növel a kocsi újszerű kialakítása. Mivel a járműben nincs belsőégésű motor, a vezető jóval alacsonyabban, az utcaszinthez közelebb foglalhat helyet.

A kamion 150-200 kilométert képes megtenni egy töltéssel, ami nem tűnik soknak, de a városi környezetben bőven elegendő. A teljesen elektromos hajtás komolyan hozzájárulhat a városok levegőtisztaságának növeléséhez, amit az európai döntéshozók egyre több helyen igyekeznek jogszabályokkal is támogatni. Ilyen többek között a madridi úgynevezett alacsony kibocsátású zóna (zona de bajas emisiones) vagy a német városokban bevezetett környezeti zóna (Umweltzone). A spanyol és német példákat átvették vagy hamarosan átveszik többek között olasz és holland városok is.

Volta Zero

A trend tehát megállíthatatlan, de mindeddig nem sok választása volt az áruházláncoknak vagy a logisztikai cégeknek, ha a belvárosi üzleteiket akarták feltölteni áruval. Futárcégek alkalmaznak különböző típusú cargobicikliket, illetve kisebb elektromos mikrobuszokat, de ezek nem alkalmasak például egy szupermarket napi árufeltöltésére.

A fiatal vállalat vezérigazgatója, Rob Fowler a Reutersnek korábban úgy nyilatkozott, hogy 2022-re 500 darab jármű értékesítésével számolnak. Addig folyamatos teszteknek vetik alá a járműveket, Münchenben a hűtőkocsijairól ismert francia Petit Forestier, míg Frankfurtban a logisztikai óriásnak számító német DB Schenker segítségével.

A svéd vállalatnál úgy számolnak, hogy megoldásaikkal 2025-ig akár 1,2 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a városok levegőjébe és a légkörbe.

 

Borítókép: Volta Trucks