Mit tehet az átlagember a klímaváltozás ellen? Bill Gates megmondja

2021. augusztus 10.

Az amerikai milliárdos filantróp tevékenységével és botrányaival egyaránt a figyelem középpontjába került az utóbbi időben. A vállalatalapítót azonban régóta foglalkoztatja a klímaváltozás témaköre is, amelyről idén megjelent könyve is tanúskodik.

 

A Microsoft egykori alapító-elnöke hosszú évek óta küzd egy jobb világért, és azon túl, hogy a volt feleségével, Melinda Gates-szel közös alapítványuk súlyos milliárdokat pumpál az egészségügybe és a klímavédelembe évente, Gates cikkeket ír, videókat készít és podcastokban szerepel, hogy az átlagemberhez is eljusson az üzenete.

Februárban jelent meg How to Avoid a Climate Disaster („Hogyan kerüljünk el egy klímakatasztrófát”) című könyve, melynek apropóján egy blogposztban szedte össze, mi mindent tehet egy fogyasztó annak érdekében, hogy előrébb mozdítsa az ökoszisztéma fennmaradásáért vívott küzdelmet.

Gates logikája szerint a piac a fogyasztókból él, így, ha utóbbi csoport egyértelmű üzenetet küld az igényeiről, idővel átalakul – ez esetben pedig az üzenet maga a cselekvés, azaz a fenntartható életvitel egyéni szintű támogatása. „Amikor a szokottnál több pénzt fizetsz egy elektromos autóért, hőszivattyúért vagy vega hamburgerért, tulajdonképpen azt mondod, hogy »ennek a cuccnak van piaca, mi bizony megvesszük«. Ha elég ember küldi ezt a jelet, a cégek reagálnak rá – tapasztalataim szerint meglehetősen sebesen” – írja Gates.

Gyakorlati példákat is felsorol. Első lépésként az otthon átalakítását javasolja: ledes izzókkal, okos termosztátokkal, hőszivattyúkkal, jól záró ablakokkal csökkenthető az energiaigény, vele együtt az egyéni szén-dioxid-kibocsátás, de ennél tovább is mehetünk, ha újrahasznosított anyagból készült bútorokat vásárolunk. Ez mind-mind extra befektetés ugyan, de a jó célért bizony költeni kell, hisz pontosan azért kerülnek többe ezek a dolgok, mert nem elsődlegesen gyártott tömegtermékek; akkor lesznek azok, ha sokan megveszik őket.

Bill Gates How to Avoid a Climate Disaster

Gates második pontja az elektromos autó vásárlása, ami szintén nagy beruházás, Magyarországon 5-6 millió forint alatt nem ússzuk meg, és akkor még csak egy kisebb hatótávolságú modellt vettünk (igaz, az állami támogatás jelentősen csökkenti az ilyen autók árát). Gates is elismeri, hogy az elektromos autók előtt még hosszú út áll, és nem is mindenkinek való egy ilyen kocsi, hisz például haszongépjárműnek egyelőre nem igazán alkalmas egyik modell sem. Hozzáteszi: ez az egyik legerősebb üzenet, amit küldeni lehet, szóval aki új autót szeretne, legalább nézzen körül az elektromos modellek között!

Az utolsó pont a táplálkozás, ezen belül is a kevesebb hús. Gates példája a zöldségpogácsás burger, hisz vérbeli amerikaiként ez talán a legerősebb szimbólum, ha fenntartható életvitelről beszélünk. Mivel az állattenyésztés ökológiai lábnyoma gigászi, az üzenet, miszerint köszönjük, nem kérünk annyi húst, ugyanolyan erőteljes, mint az elektromos autók megvásárlása. Ehhez persze az előbbinél is több vállalkozó szellemű fogyasztóra van szükség, és az egészséges táplálkozás kívánalmainak is meg kell felelni (azaz a teljes veganizmus nem mindenkinek ajánlható). Persze már az is nagy előrelépés, ha egy étteremben nem steaket rendelünk, vagy ha a bevásárláskor úgy kalkulálunk, hogy ne minden nap kerüljön hús az asztalra. Ha pedig mégis, akkor érdemes többet költeni a szabadtartású állatokból készült termékekre.

 

Képek: Bill Gates / Facebook